Männskliga rättigheter - Finland

Tro det eller ej, men jag satte och läste samhällslära tidigare idag.
Och när jag kom till männskilga rättigheter så blev jag så förargad och irriterad att
jag bara inte kunde forstätta förrän jag hade skrivit detta inlägg. Var inte säker på om jag
skulle publicera det eller inte men ftw jag bestämde mig just för att göra det ändå.

Männskliga rättigheter har vi alla, varendaste en av oss.
De ska följas, det krävs av staten att de ska följas, ändå följs de inte.
Nu menar jag inte de länder som man direkt kommer att tänka på, utan även i ett
land som Finland. Som stolt Finlandsvensk syftar jag såklart på vår ställning
i samhället.

Det finns uppräknat finländarnas friheter och rättigeher i samhällsläroboken,
17 rättigheter är upplistade. Och vissa av dessa är självklara och följs medan
andra är lika självklara men ändå inte följ.

Kränkande av människo värdet är förbjudet. Hur självklart som helst.
Men ändå får finlandsvenskarna höra om att vi inte borde ha egna skolor att vårt
det är vårt fel att vårt modersmål tar upp så mycket pengar osv.
Allt detta skylls på att staten inte har pengar till att upprätthålla allt detta 'extra'
material, service osv. Men det står i lagen att svenskan är ett national språk och att det
ska behandlas lika som finskan, så detta borde inte vara en ursäkt ens.

Yttrande frihet är en rättighet, jag anser att alla ska få uttrycka sig. Men såklart så får man inte
säga något kränkande. Jag tycker att det är kränkande att vi måste stå och höra på 
sådana som tycker att vi ska göra allt på finska, att svenskan inte platsar i Finlands osv.

 

National språkens jämställdhet. Denna punkt gör mig så förbannat arg. I det
samhälle vi lever nu, då vi måste försvara vårt modersmål, svenska så är inte
jämställt. Finskan har aldrig ifrågasatts, och det ska inte svenskan heller göras men
det händer ändå. Bägge befolkningsgrupperna ska tillgodoses på lika grunder.

Sannfinländarna utövar rasism, de anser att vissa minoriteter och folkgrupper med etniska bakgrunder
inte är lika värda som finnarna. Detta är iallafall hur jag ser på detta nationalistiska och
populistiska partiet.

 



"Om varje utlänning blir tvungen att ha ett märke om sin etniska bakgrund, skulle polisen
redan vid första ögonkastet se att 'där är en muslim från Somalia' eller 'där är en
tiggare från Rumänien'", skrev Helena Eronen i tidningen Uusi Suomis bloggtjänst.

"Muslimer skulle kunna ha en halvmåne, ryssar hammaren och skäran,
kambodjaner en landmina och amerikaner en hamburgare", skrev Eronen.

Även finlandssvenskar och sexuella minoriteter skulle enligt Eronen kunna märkas,
för att frigöra resurser från polisen som då inte behöver be om utländska identitetshandlingar.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/sannfinlandare-vill-marka-utlanningar



På vilket sätt behandlas vi lika om vissa av befolkningen ska gå med märken som
berättar om vår etniska bakgrund eller sexuella ställning? Det liknar lite väl mycket det som
judarna utsattes för under andra världskriget. Även många sannfinländare skriver och uttalar kränkande
saker om andra folkgrupper, många sannfiländare har blivit aklagade för hets och mobbning
av andra folkgrupper.



I valprogrammet skriver Sannfinländarna, mycket ur en vänstersynvinkel,
om bl.a. människors lika värde och om hur alla människor skall ha lika rättigheter.
Samtidigt fäller Sannfinländare (visserligen enskilda politiker) runt om i landet uttalanden om
hur de tycker att yttrandefrihetslagen skall regleras för att ta ett steg mot att tillåta
hets mot folkgrupp. Kanske något av en dubbelmoral?

Dubbelmoral vill jag också påstå att partiledare Timo Soini gör sig skyldig
till när han ställer sig bakom valprogrammet och hans syn på t.ex. abort med
motiveringen att allt liv är lika värdefullt. Samtidigt vill han kraftigt reglera massinvandring
(som Sannfinländarna uttrycker det) och hålla mer eller mindre alla
landets resurser innanför landets gränser.

Mycket av de rent ut av rasistiska åsikter som Sannfinländska politiker
uttrycker ligger väldigt nära en högerextremistisk politisk linje,
samtidigt som jag får en bild av att man vill föra en rätt
extrem och konservativ vänsterpolitik.

http://www.bilenberg.net/tag/sannfinlandarna



Skulle kunna skriva mycket mer hit, men tror att det skulle bli en massa mer svamlas än
vad det redan är här. Så låter bli att göra det och återgår till samhällsläroboken igen.

- Amanda -



Hihi, det sista är citerat från brorsansblogg :D

2012-08-27 | 06:07:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback